Nagrody

 Nagrody przyznawane na festiwalu

  • Nagroda im. Marka Nowickiego
Od 2003 roku Helsińska Fundacja Praw Człowieka przyznaje dokumentalistom nagrodę festiwalu za wybitne osiągnięcia w ukazywaniu praw człowieka w filmie.

W 2013 roku nagrodę im. Marka Nowickiego otrzyma Maria Ramos

 Urodzona w Brasilii Maria Augusta Ramos po studiach w swoim rodzinnym mieście, a potem w Londynie i Paryżu, w 1990 r. przeniosła się do Holandii, gdzie kontynuowała naukę w Niderlandzkiej Akademii Filmu i Telewizji. Uznanie przyniósł jej już pierwszy dłuższy obraz - Brasilia, luty, wyróżniony na prestiżowym festiwalu It's All True. Również kolejne, realizowane w Holandii i Brazylii filmy zdobywają nagrody na najważniejszych światowych festiwalach dokumentu.

Szczególne miejsce zajmuje wśród nich „trylogia sprawiedliwości”, swoista panorama policyjno-sądowego systemu kontroli społecznej we współczesnej Brazylii (Sprawiedliwość, Bądź grzeczny, Wzgórze przyjemności).

Ten ostatni film jest filmem otwarcia tegorocznego WATCH DOCS. Wcześniejsze części trylogii także były tu należycie eksponowane - w 2008 r. jury przyznało konkursową nagrodę WATCH DOCS filmowi Bądź grzeczny, a w 2010 r., na dziesięciolecie WATCH DOCS Sprawiedliwość znalazła się wśród dziesięciu najlepszych filmów w historii festiwalu.

Twórczość Marii Ramos to jedno z najciekawszych osiągnięć współczesnej dokumentalistyki. Trudno ją jednoznacznie przypisać do tradycji dokumentu obserwacyjnego, którą wprawdzie niewątpliwie kontynuuje, jednocześnie jednak nie cofając się przed rozwiązaniami właściwymi bardziej dokumentowi kreacyjnemu (Bądź grzeczny) i – przede wszystkim – wypracowując własny intensywny styl wizualny. Kamera jest tu nieinwazyjna, bardzo często statyczna, filmuje w długich, estetycznie wysmakowanych i precyzyjnie kadrowanych ujęciach. Obrazy urzekają intensywnym pięknem i głębią ostrości. Wielka w tym zapewne zasługa operatorów ze świetnej, holenderskiej szkoły, z którymi Ramos pracuje.
Piękno, o którym mowa, nie oznacza estetyzacji - strategii upiększania, czy, co jeszcze gorsze – eksploatacji wizualnej „urody nędzy”, która jest prawdziwą plagą komercyjnego „dokumentu społecznego”. Wiele natomiast zawdzięcza prostej i trzeźwej obserwacji rzeczywistości – chciałoby się powiedzieć, że te filmy są piękne, bo są prawdziwe.
Ramos nie eksploatuje także swoich bohaterów – unikając tym samym drugiej wielkiej plagi „dokumentu zaangażowanego”. Ten rzadki szacunek dla filmowanego człowieka przejawia się we wszystkim, także – jak trafnie zauważyła krytyka - w zachowywaniu swojego rodzaju dystansu.  
I wreszcie – filmy Ramos wolne są od prekoncepcji, od z góry przyjętych tez o tym, jaka okaże się obserwowana rzeczywistość. W rezultacie zdarza się tak, że potwierdzają one przekonania widza, kiedy indziej raczej im przeczą, czasem też – choć zawsze przenikliwe i klarowne – nie przynoszą jasnych rezultatów. Dzięki temu budzą nasze zaufanie. Swoją siłę czerpią z głębokich wartości dokumentalistyki – podążania za rzeczywistością i znajdowania dla niej obrazu w formie filmowej sztuki.
Marii Ramos jest wybitną dokumentalistką, bo naprawdę obchodzi ją i rzeczywistość, i szuka.

  • Nagroda WATCH DOCS - Konkurs filmów pełnometrażowych
  • Nagroda publiczności
 

Laureaci nagrody im. Marka Nowickiego:

2003 - Kim Longinotto,

2004 - Fabrizio Lazzaretti,

2005 - Maciej Drygas,

2006 - Marcel Łoziński,

2007 - Rithy Panh,

2008 - Errol Morris,

2009 - Wiktor Daszuk,

2010 - Frederick Wiseman,

2011 - Zhao Liang,

2012 - Jafar Panahi

 

Laureaci nagrody WATCH DOCS w konkursie filmów pełnometrażowych:

2006 - Niech pomszczę choć jedno z mych oczu reż. Avi Mograbi oraz Chodząc po linie reż. Peter Lom

2007 - Zwycięzcy i przegrani reż. Ulrika Franke i Michael Loeken

2008 - Bądź grzeczny reż. Maria Augusta Ramos

2009 - Nowi reż. Claudine Bories i Patrice Chagnard

2010 - Karawana Kobiet reż. Nathalie Borgers

2011 - Lot Specjalny reż. Fernand Melgar

2012 - Anton tu obok reż. Ljubow Arkus

 

Laureaci nagrody publiczności:

2005 - Dzieci z Leningradzkiego reż. Hanna Polak i Andrzej Celiński

2006 - Walki uliczne reż. Marshall Curry

2007 - Most nad Wadi reż. Barak Heyman i Tomer Heymann

2008 - Latawce reż. Beata Dzianowicz,

2009 - Tybet w pieśni reż. Ngawang Choephel.

2010 - Winny z założenia reż. Roberto Hernandez, Geoffrey Smith

2011 - Białoruski Sen reż. Ekatarina Kibalchich

2012 - Nazywaj mnie Kuchu reż. Katherine Fairfax Wright, Malika Zouhali-Worrall