Swoboda wypowiedzi to temat od zawsze pozostający w orbicie naszych zainteresowań. W latach 2010 – 2011 prezentowaliśmy w ramach dwuczęściowej retrospektywy „Półkowniki” filmy, które z różnych przyczyn zostały poddane prewencyjnej cenzurze. W tym roku postanowiliśmy spojrzeć na ograniczenia swobody ekspresji z innej perspektywy. Wśród pięciu tytułów wybranych do retrospektywy, której tytuł nawiązuje do klasycznego filmu Marcela Łozińskiego, znalazły się dokumenty o różnym ciężarze gatunkowym. Jeden z nich porusza temat autocenzury i granic swobody wypowiedzi: autorka „Kto się śmieje ostatni” prowokacyjnie pyta, komu wypada żartować z Holokaustu. Większość prezentowanych filmów dotyczy mediów, a ściślej dziennikarzy, których bezpieczeństwo w skali globalnej zastraszająco się pogarsza. „Bez cenzury” i „El Paso” uzmysławiają, jaką cenę płacą dziennikarze śledczy za rzetelne wykonywanie swojej pracy w krajach takich jak Kolumbia czy Meksyk. „Oślepiające światło zachodu” odsłania rozbrajająco bezpośrednie próby ingerencji prowincjonalnych władz w pracę dziennikarki lokalnej gruzińskiej stacji TV. Z kolei „Sprawa Borneo” udowadnia, że niszowa internetowa radiostacja, zagłuszana przez władze, może doprowadzić do upadku skorumpowanego rządu malezyjskiej prowincji współpracującego z wielkimi korporacjami. [kw]