Historia

2001 – w grudniu w Warszawie po raz pierwszy odbył się Międzynarodowy Festiwal Filmowy Prawa Człowieka w Filmie

2003 – powstał festiwal objazdowy, który po grudniowym międzynarodowym festiwalu w Warszawie odwiedził 6 polskich miast oraz Osz w Kirgistanie

2003 – Helsińska Fundacja Praw Człowieka po raz pierwszy przyznała festiwalową nagrodę za wybitne osiągnięcia w ukazywaniu praw człowieka w filmie (od 2006 r. roku nagroda ta nosi imię Marka Nowickiego, współzałożyciela i wieloletniego Prezesa Fundacji); otrzymała ją Kim Longinotto

2004 – 18 kwietnia w Pradze festiwal został członkiem-założycielem Human Rights Film Network – światowej platformy współpracy festiwali filmów o prawach człowieka

2004 – festiwal w Warszawie po raz pierwszy odbywa się nie tylko na terenie Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski – dzięki organizacji imprezy łącznie w sześciu salach kinowych liczba widzów po raz pierwszy przekroczyła 10 000

2005 – na festiwalu w Warszawie po raz pierwszy została przyznana nagroda publiczności; otrzymał ją film „Dzieci z Leningradzkiego” w reżyserii Hanny Polak i Andrzeja Celińskiego

2005 – twórcy festiwalu powołali fundację Społeczny Instytut Filmowy, z zadaniem m. in. poszerzenia misji i formuły imprezy

2005 – po raz pierwszy warszawski festiwal bierze udział w organizacji kijowskiego festiwalu filmów o prawach człowieka docudays.ua, obecnie jednego z największych takich festiwali w Europie

2006 – festiwal w nowej, konkursowej formule, przyjął nazwę WATCH DOCS. Prawa Człowieka w Filmie; podczas 6. edycji zaprezentowanych zostało ponad 100 filmów

2007 – w ramach festiwalu objazdowego WATCH DOCS. Prawa Człowieka w Filmie powstał pierwszy litewski festiwal filmów o prawach człowieka: Ad Hoc. Inconvenient Films; obecnie niezależna impreza, nadal organizowana we współpracy z WATCH DOCS i jedno z największych wydarzeń społeczno-kulturalnych na Litwie

2007 – w kilku warszawskich liceach zainicjowany został program szkolnych klubów filmowych WATCH DOCS

2008 – festiwalowi w Warszawie towarzyszyła kampania „Prawa człowieka są ważne”, której projekt graficzny autorstwa Dominiki Raczkowskiej wygrał prestiżowy konkurs Sappi Ideas That Matter

2010 – na kilkunastu polskich wyższych uczelniach zainicjowany został program wideotek uniwersyteckich WATCH DOCS

2010 – WATCH DOCS został współorganizatorem festiwalu One World w Brukseli, pierwszego festiwalu filmów o prawach człowieka skierowanego przede wszystkim do decydentów politycznych, personelu instytucji unijnych i międzynarodowych NGOs, zainicjowanego przez czeski festiwal One World

2010 – 10., jubileuszową edycję festiwalu uświetniła wizyta Fredericka Wisemana – jednego z najwybitniejszych dokumentalistów, laureata nagrody festiwalu im. Marka Nowickiego; podczas festiwalu odbywa się pierwsza w Polsce retrospektywa twórczości reżysera

2011 – ruszył kanał WATCH DOCS na platformie www.kinoplex.pl; można tam bezpłatnie oglądać kilkanaście filmów z repertuaru ostatnich edycji festiwalu;

2011 – dzięki wsparciu Komisji Europejskiej w ramach festiwalu odbywa się konferencja naukowa „Prawa człowieka – współczesny stan dyskusji” z udziałem kilkudziesięciu gości z całego świata – teoretyków i praktyków zajmujących się podstawowymi prawami jednostki

2012 – po raz pierwszy Międzynarodowy Festiwal Filmowy WATCH DOCS odbywał się jednocześnie w dwóch miastach: Warszawie i Lublinie  

2013 - w dniach 5 - 7 września w Birmie odbył się współorganizowany przez nasz festiwal przegląd WATCH DOCS in Yangoon, podczas którego pokazanych zostało kilkanaście filmów dokumentalnych z programu kilku ostatnich edycji WATCH DOCS.

2013 - rozpoczął się trzyletni wspólny projekt WATCH DOCS i norweskiego Bergen International Film Festival, finansowany z funduszy EOG, pochodzących z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii oraz środków krajowych. 

2014 - 14. edycji MFF WATCH DOCS towarzyszyła zorganizowana w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski wystawa „Projekt Soczi – atlas wojen i turystyki na Kaukazie” autorstwa holenderskich artystów: Roba Hornstry i Arnolda van Bruggena. Projekt wsparła Ambasada Królestwa Niderlandów i holenderska fundacja Mondriaan Fund.